*

Ozan Yanar Inhimillistä talouspolitiikkaa

Pahentaako nimi miestä?

Viime päivinä on päivitelty paljon julkisesti maahanmuuttopolitiikan epäonnistumista. Muutamat perussuomalaiset poliitikot ovat valjastaneet ihmisiä pahoinpidelleiden porukoiden tapauksen oman politiikkansa keppihevoseksi. Heitä ei ole kiinnostanut se, millaisia sosioekonomisia tai syrjäytymiseen liittyviä syitä tämän tuomittavan väkivallan takana on. Ainoa asia, joka ulostuloissa on korostunut, on se että osa näiden ryhmien jäsenistä oli maahanmuuttajataustaisia. Eli maahanmuuttajat eivät taaskaan ole sopeutuneet tänne.

Tätä keskustelua on kuultu kyllästymiseen asti. Nyt haluankin kertoa oman tarinani kautta toisen näkökulman tähän keskusteluun. Kerroin eilen hakevani Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtajuutta ensi kuun liittokokouksessa. Ei mennyt kauan ennen kuin ”maahanmuuttokriitikot” tulivat kommentoimaan ja jakamaan ehdokkuusuutistani omilla sivuillaan.

Keskusteluissa montaa häiritsevää kommenttia, mutta hämmästyttävin oli Perussuomalaisten Salon kaupunginvaltuutetun ja kaupunginhallituksen jäsenen Tapio Äyräväisen reaktio. Hänen mukaan minulta pitäisi viedä passi pois ja lähettää sinne, mistä olen tullut.

Pahentaako nimi miestä?

Tämän tarinan tarkoitus ei ole kerätä sympatiaa. Tämä on yritys tuoda esille se tosiasia, että Suomessa kuka tahansa erinäköinen ja niminen henkilö, asemastaan tai tilanteesta riippumatta joutuu kohtaamaan avointa vihamielisyyttä.

Joka ikinen kerta ihmettelen sitä, että tietylle porukalle mikään ei yksinkertaisesti kelpaa. Jos maahanmuuttajalla on vaikeuksia sopeutua Suomeen tai ylipäätään muita sopeutumisvaikeuksia, hänen pitäisi lähteä Suomesta. Ja jos maahanmuuttaja integroituu ja sopeutuu suomalaiseen yhteiskuntaan, johtopäätös on jälleen, että hänen pitäisi lähteä pois. Herää kysymys, onko tämän porukan ainoa ratkaisu, että Suomessa asuisi vain valkoisia ja samannimisiä ihmisiä. Ilmeisesti näin on.

Suomi on yksi tasa-arvoisimmista ja oikeudenmukaisimmista maista jonka tiedän. Suurin osa tuntemistani suomalaisista on kansainvälisiä ja avoimia ihmisiä. Toivon, että täällä alettaisiin viimeinkin keskustella rasismista sen oikealla nimellä ja löydettäisiin rohkeus puuttua rasismiin.. Kuinka pitkään me voimme hyväksyä, että vähänkin valtavirrasta poikkeavat ihmiset joutuvat avoimen vihamielisyyden kohteeksi?

Lopetetaan nuo vastakkainasettelut ja ihmisarvon alentamisyritykset. Ei tässä ole mitään järkeä. Keskitytään siihen mitä ihminen osaa ja mihin hän haluaa vaikuttaa, ei ulkonäköön ja nimeen.

Koko keskustelu on katsottavissa täältä:https://www.facebook.com/tapio.tuuri/posts/792378000804022

 

Edit: Tapio Äyräväinen pyysi kommenttiaan anteeksi ja se on hienoa kuulla. Ilmeisesti hän on myös poistanut kommenttinsa keskustelusta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

"oman politiikkansa keppihevoseksi" valjastaminen johdantokappaleessa olikin ilmeisesti tiivistelmä.

Alapersujen kehotukset vooi jättää omaan arvoonsa, mutta edelleen väitätä etukäteen tietäväsi "millaisia sosioekonomisia tai syrjäytymiseen liittyviä syitä tämän tuomittavan väkivallan takana on".
Syrjäytyminen on ärsyttämistä, kun se ei voi olla mikään syy, vaan se on Suomessa hallinnon keppihevonen resurssien haalimiseksi.

Jouko Silvennoinen

Niin me perussuomalaiset olemme sellaisia, meitä voi ilmeisesti jo kohta syyttää siitäkin että suomessa on maahanmuuttajia, kyllä vodaan sanoa mene sinne mistä olet tullu, onko se muka rasismia, minä kuulen vähät sen väliä"painu helvettiin"ja aivan kotini neljän seinän sisällä enkä vielä ole kenellekkään valittanu mistään rasismista.Todella hienoa että on alettu hiljalleen kaatamaan näiden eliittikukkahattutätien sensuuria ja ottamaan tämän vähemmistön tekoja päivänvaloon.

Käyttäjän antvainio kuva
Antti Vainio

Mitä ihmettä just luin? Mikä on "tämä vähemmistö" ja mitkä ovat "teot"?

Käyttäjän amgs kuva

Ei pahenna, mutta mielipiteesi on se, joka on noille eri mieltä oleville hankalaa sietää. Mene lukemaan vaikka Kai Niemeläisen blogikirjoituksen kommentteja. Moni ei ymmärrä sitä, että Kai Niemeläinen on kiinnostunut tekijöiden sosioekonomisista taustoista. Miten muka voisivat ymmärtää, kun monille tärkeintä on osoittaa, että "maahnmuuttajanuoret" tekevät sitä ja tätä huonoa, vaikka ne nuoret olisivat syntyneet Suomessa!

Jarno Liedes

Ehkä se on siksi tärkeää kun keskustelussa yritetään häivyttää mm.kulttuuritaustat yksilöllisyyden ja yksittäistapausten taakse. 70 tapausta on aika paljon "yksittäisiksi". Ja tieteessä (esim. sosiologiassa) on erittäin tärkeää erottaa toisenpolvenmuuttajat maahanmuuttajista olisi vaikka kuinka syntyneet suomessa koska heidän kulttuuritaustansa vaihtelee. Sitä paitsi nyt tästäkin "nuorisosta" osa oli syntynyt suomessa ei kaikki.

Toisekseen sosioekonominen asema ei ole puolustus väkivallalle, ei silloin kun ihmisellä on olemassa valinta tehdäkö kipeää toiselle vai ei.

Tapio Vehmaskoski

http://lehtilehti.fi/2014/10/kaivaukset-paljastiva...

"(LEMMINKÄISEN TEMPPELI) Suomalaisuuden symbolina pidetyn sisun arvoitus on ratkennut. Suurimpien yliopistojen rahoittama vuosien mittainen arkeologinen tutkimushanke on onnistunut selvittämään myyttisen sanan alkuperän luolamaalauksia, vanhaa kansanrunoutta ja muinaishautoja tutkimalla. Tulos ei ollut yllätys."
--------------------------------------------------------------------

Ei tämä nyt kuitenkaan sinua tarkoita Ozan. Olen pahoillani puolestasi. Minusta olisit oikein hyvä ehdokas Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO ry.) puheenjohtajaksi.

Jaakko Häkkinen

Valitettavasti asiallista keskustelua ei tule, jos osapuolet istuvat juoksuhaudoissaan. Äyräväisen kommentti oli anteeksiantamaton jopa maahanmuuttokriittisten logiikalla, koska et ole rikollinen vaan päinvastoin.

Yleistämistä ei pidä tehdä kumpaankaan suuntaan: eivät kaikki perussuomalaiset tai edes maahanmuuttokriittiset ole muukalaisvastaisia tai rasisteja. Maahanmuuton ongelmista on voitava keskustella (asiallisesti tietysti) yhtä hyvin kuin mistä tahansa aiheesta, ilman toisen osapuolen demonisoimista.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tässäkin ketjussa sen alussa ja lopussa äärinuivat esittävät pöyristyttävän tyhmiä vihjauksia "vähemmistöistä". Mutta kukaan nuiva ei mene modifioimaan tai selittämään niille että harrastavat nettilietsontaa. Se jätetään niille parille suvikselle jotka jaksavat vastata. Nuivat hyödyntävät sitä että kauhutyyliset äärinuivat brutalisoivat keskusteluketjuja. Se kertoo paljon nuivista. Taustalla pyrkimys yhteiskunnallisen keskustelun sabotoiminen vaikka nuivat itse jankuttavat että HE eivät saisi puhua siitä ja siitä. Tosiasiassa puhuminen ei ole mitään mitä he arvostavat muuten he yrittäisivät puhua järkeä äärinuiville palstahirviöille.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Tarkemmin ajatellen taidan poistaa tästä tuon aiemman vitsailuni noista Facebook-kommentoijista.

Jari Leino

Pahoinpitelijöiden syrjäytymiseen ja sosioekonomiseen asemaan liittyvät asiat olivat ennustettavissa jo neljännesvuosisata sitten. Siinä ei ole mitään ihmettelemistä.

Sen sijaan olisin kiinnostunut kuulemaan, millä tavalla sinun mielestäsi tästä lapsia ja nuoria pahoinpidelleiden "kaveriporukoiden" tapauksesta tulisi kirjoittaa, jotta ei "valjastaisi sitä oman politiikkansa keppihevoseksi"?

Vai saisiko sitä käsitellä lainkaan? Pitäisikö meidän vain vaieta?

Jussi Saarelma

"Sen sijaan olisin kiinnostunut kuulemaan, millä tavalla sinun mielestäsi tästä lapsia ja nuoria pahoinpidelleiden "kaveriporukoiden" tapauksesta tulisi kirjoittaa, jotta ei "valjastaisi sitä oman politiikkansa keppihevoseksi"?"

No esimerkiksi olemalla kouhkaamatta kuola suupielessä suomalaisten kokemasta kansanmurhasta, puhumatta jatkuvasti mamujengistä, korostamatta ihan jatkuvasti tätä manuaspektia ja muutenkin, ennenkuin kaikki faktat ovat olleet edes selvillä, olemaan valehtelematta, että knockout-pelissä "aina ja kaikkialla tekijät kuuluvat ”etnisiin” ryhmiin ja uhrit ovat valkoihoisia. Aina. Kaikkialla.", sillä ensinnäkin on epäselvää kuinka vahvana tuo peliaspekti on ollut näissä väkivaltatapauksissa, toiseksi on luiskaotsaista antaa ymmärtää, että niihin olisi tässä tapauksessa liittynyt ainoastaan "etnisiä ryhmiä" ja kolmanneksi: jos jaksaisit tarkistaa EDES wikipediasta, huomaisit ettei tekijät TODELLAKAAN ole aina ei-valkoisia ja uhrit valkoisia. Eli valehtelit, aivan suoraan.

Jari Leino

Kävitkö juuri kirjoittamassa Wikipediaan, että "tekijät EI HEI TODELLAKAAN ole aina ei-valkoisia ja uhrit valkoisia"? :D

Jussi Saarelma Vastaus kommenttiin #19

Mitäköhän ihmettä sä nyt yrität kiemurrella?

Fakta nyt on, että sinä väitit suureen ääneen ja painokkaasti jotain, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa - ja minkä olisi hyvin vaivattomasti googlaamalla voinut tsekata.

Jari Leino Vastaus kommenttiin #20

Olet oikeassa siinä, että etnojengi olisi ollut täsmällisempi termi kuin mamujengi. Jos porukka koostuu pääosin toisen sukupolven mamuista ja mukana on muutama Suomen romaaani, joku suomalais-venäläiseksi itseään luonnehtiva nuori mies ja pari todella luuseria suomalaista koulukotilasta, niin kyseessä on etnojengi.

Happy Slapping -videoiden suhdeluku (valkoisten/etnojen tekemät) on ehkä jotain 1:10 000. Kyseessä on leimallisesti etnisiin ryhmiin liittyvä väkivaltailmiö. Joka esiintyy samanlaisena kaikissa "monikulttuurisissa" maissa.

Sinähän voit nyt servata minut pistämällä tähän edes muutaman linkin valkoisten tekemistä videoista. Päinvastaisia esimerkkejä on netti täynnä.

Jussi Saarelma Vastaus kommenttiin #21

"Aina ja kaikkialla tekijät kuuluvat ”etnisiin” ryhmiin ja uhrit ovat valkoihoisia. Aina. Kaikkialla."

Toistan: "Aina. Kaikkialla."

Paitsi esim. silloin kun hyökkääjä on valkoinen tai uhri ei-valkoinen:

http://www.theguardian.com/uk/2006/jan/24/ukcrime....
http://www.breitbart.com/Big-Government/2013/12/26...
http://www.dailymail.co.uk/news/article-538291/Tee...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/souther...
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-10737347

Jne jne.

Käyttäjän hamalainenville kuva
Ville Hämäläinen Vastaus kommenttiin #21

Mitkä romaaneista ovat olleet mukana? Tuntematon sotilas vai kenties joku viime syksyn Finlandia-ehdokkaista? Toisekseen nuo videot sopivat aika huonosti näihin tapauksiin, sillä käsittääkseni Suomen tapauksista ei ole tehty tuollaisia videoita.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Asun muutaman metrin Salon kuntarajojen sisäpuolella. En voi olla ylpeä kotikuntani kaikkien poliitikkojen käytöksestä.

Thomas Elfgren kysyi yhden syksyn parhaista kysymyksistä: "Missä ovat maamme arvojohtajat?"

Onnea mittelöön, Ozan!

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Äyräväisen kommentti on täysin tuomittava. Tsiisus, kun ottaa pattiin tuollaiset "neropatit". :(

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Sukututkijana totean, ettet ole etninen suomalainen. Etninen suomalainen on sukututkimuksen periaatteiden mukaan henkilö, jolla ei ole missään taannehtivassa esivanhempien sukupolvessa ei-suomalaisia esivanhempia (miten se suomalaisuus sitten määritelläänkään????). Kun Williamin ja Catherinen (ymmärrät kai ketkä?) lapsi syntyi, todettiin, että Suomessakin on pilvin pimein hänen sukulaisiaan, mutta he eivät ole etnisesti suomalaisia, sillä sukujuuret tuohon lapseen kulkeutuvat jonkun "ulkomaalaisen" kautta.

Ruotsista avioitui Suomeen joskus 1500-luvulla Uumajasta Sursillien sisarusparvesta viisi henkilöä, joiden jälkipolvista on tehty paljon sukututkimusta. Eli kukaan heidän jälkeläisensä ei siis ole etninen suomalainen. Heitä on Suomessa satoja tuhansia. Sursillien nettisivu nimeää heistä kuuluisimpia:
K J Ståhlberg.
P E Svinhufvud.
Carl Gustaf Emil Mannerheim.
Tarja Halonen.
Paavo Lipponen.
Paavo Väyrynen.
P O Haavisto.
P E Arhinmäki.
Juhani Aho.
Jean Sibelius.
Zacharias Topelius.
Ville Wallgren.

Siis presidenttejä, pääministereitä, ministereitä, kulttuurivaikuttajia jne.

Joten jos se sinua hivenenkin lohduttaa etnisesti ei-suomalaisena, niin olet kuitenkin sellaisen joukon osa, joka on vaikuttanut merkittävästi Suomen historiaan.

Itse en ole pystynyt kaikkia sukuhaarojani tutkimaan kahta sataa vuotta kauemmaksi, joten en voi varmuudella sanoa, olenko itse etninen suomalainen vai en. Toistaiseksi vaikuttaa, että olen junttisuomalainen.

Oma mielipiteeni on, että suomalaiset ovat sekakansa, jonka geeneissä on sekä itäistä että läntistä vaikutusta. Ja loppujen lopuksi olemme olleet tänne tultuamme melko sukurutsaista porukkaa, jolla on sukurutsan takia esimerkiksi useita sellaisia tauteja, joita ei esiinny muualla. Tervetuloa rikastuttamaan geenejämme, jos ei ensimmäisessä polvessa niin sitten joskus.

Käyttäjän KaiHaavisto1 kuva
Kai Haavisto

No kaikkihan me olemme jostain kotoisin aikojen alusta. Sukumme on lähtöisin Ruotsin Skånesta, että silleen. Silti tunnen itseni etnisesti suomalaiseksi. Kirjoitin josku blogin, jossa totesin, että pitää olla vähintään sata vuotta ollut suku Suomessa, että voi puhua suomalaisesta. Oliko se oikein tai väärin? En osaa siihen vastata, mutta ainakin se herätti keskustelua

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Oman ajatuskulkuni suomalaisuudesta herätti eräs ruotsalainen geenitutkija, joka kertoi, että ihmisen geenit muuttuvat merkittävästi yli 2000 vuoden aikana, ei lyhyempänä aikana. Yleensä geenimutaatiomuunnokset ovat sellaisia, etteivät ne voi periytyä eteenpäin.

Eli etninen suomalainen olisi siis sellainen, jonka geeniperimä on "valtaosin" suomalainen vuodesta 14 alkaen. Minkä enemmän siinä on ei-suomalaisia sivujuonteita, sen ei-suomalaisempi henkilö on.

No paljonko täällä oli väkeä vuonna 14???

Erään arvion mukaan vuonna 400 täällä oli noin 6 000 asukasta. Niin vähäinen määrä taisi olla sellaista, että puolet oli sukua toisilleen ja se toinen puoli toisilleen. Ainakin genetiikassa tunnetaan itä- ja länsisuomalainen geenivaikutus. Erään teorian mukaan kolmas geneettinen porukka levittäytyi Norjasta pohjoiseen kulkien ja sieltä Suomeen pohjoisen kautta koukaten. Eli alkusuomalaisiakin oli jo kolme eri porukkaa? Tiedä häntä.

Uskon, että rotuoppi saa sellaisen kaupallisen muodon, että lähettämällä sylkinäytteen geenilaboratorioon, saat muutamalla kympillä/satasella vastauksen, mitä suomalaista haaraa on sinun geeneissäsi kuinka monta prosenttia. Enkä usko siihen menevän kymmeniä vuosia.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Kaitsu,
kuulun siihen "vähemmistöön" Suomessa joka ei ole Sursillien sukua. Esi-isäni tuli kyllä tänne 1500-luvun lopulla ja lisääntyi täyttäen maata kuten Iso Kirja käskee.
Mutta emme masennu, emmehän?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

On hyvin vaikea puuttua siihen, että ihmiset käyttävät avoimen väkivaltaista ja rasistista kieltä, kun poliittisella päättäjätasolla näytetään esimerkkiä tai annetaan siihen hyväksyntä.

Jan Lappalainen

Olen Ozan kanssasi kyllä samoilla linjoilla, varsinkin siitä kuinka kärkevästi tekijöiden etnistä taustaa käytetään tuomitsemaan maahanmuuttoa. vähemmistöä ei ikinä voi laittaa edustamaan enemmistöä se vaan on näin yksinkertaista.

"Heitä ei ole kiinnostanut se, millaisia sosioekonomisia tai syrjäytymiseen liittyviä syitä tämän tuomittavan väkivallan takana on."

syrjäytymisellä ja olosuhteilla ei kuitenkaan voida selitellä tällaisiä tekoja, se vie vastuun pois rikoksen tekijältä ja tämä on mielestäni väärin.

Käyttäjän hamalainenville kuva
Ville Hämäläinen

Se, että yritetään puuttua taustalla vaikuttaviin tekijöihin, jotta tällaiset tapaukset voidaan jatkossa ennalta ehkäistä, ei sulje pois sitä, että poliisi samaan aikaan selvittää rikoksia. Minusta julkisessa keskustelussa kannattaa kuitenkin ensisijaisesti puuttua taustatekijöihin. Viranomaiset tekevät viranomaisten työt.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Äyräväisen ähkäisy on kouluesimerkki harvinaisen epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta. Huono maahanmuuttokritiikki on huonoa maahanmuuttokritiikkiä ja rasismi hanurista ihan Yanarin ehdokkuudesta "riippumatta ja huolimatta", kuten Halla-aho sanoisi (jos ozaisi).

Toimituksen poiminnat